ارتباط خوردن غذاهای سرخ کردنی قبل از بارداری وخطر ابتلا به دیابت حاملگی

زنانی که به خوردن مواد سرخ کردنی قبل از بارداری عادت دارند درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت حاملگی قرار می گیرند.

دیابت حاملگی یا  Gestational diabetesعارضه ای است که می تواند  در دوران  بارداری بوجود آید  (بخصوص  در 3 ماهه ی  آخر بارداری) این عارضه موجب افزایش وزن کودک درهنگام  تولد، زردی  کودک وسایر عوارض می گردد. چنانچه دیابت بارداری  تحت کنترل قرار نگیرد عوارض  خطرناکی از جمله مرده بدنیا آمدن نوزاد را بهمراه خواهد داشت.

تحقیقات جدیدی که در مجله ی Diabetologiaمنتشر گردید نشان می دهد زنانی که بطور منظم قبل از بارداری غذاهای سرخ کرده مصرف می کنند درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت بارداری  قرار می گیرند اخیراً در دو مطالعه ی کوهورت در مدیترانه  مشخص گردید مصرف مکرر مواد غذایی سرخ شده با افزایش خطر اضافه وزن و چاقی ارتباط دارد. با این حال تعداد بسیار کمی مطالعه ی  آینده نگر اپیدمیولوژیک درباره ی ارتباط مصرف غذاهای سرخ شده و تاثیرات آن بر سلامت از جمله دیابت بارداری منتشر شده است . به همین  دلیل در تحقیق اخیر، دانشمندان  به بررسی ارتباط مصرف مواد غذایی سرخ شده (هم درخانه و هم خارج از خانه) وخطر ابتلا به GDMپس از آن پرداختند.

دانشمندان 21079 حاملگی  تک قلویی را از مطالعه ی "پرستاران NHS ӀӀ" از بررسی15027 زن که دراین مطالعه ی کوهورت آینده نگر شرکت کرده بودند، انتخاب کردند. این مطالعه  با شرکت  116671 پرستار زن در آمریکا  از سال 1989 آغاز شده بود(زنان از 25 تا 44 سال). از شرکت کنندگان  خواسته شد هر دوسال یکبار به  پرسشنامه هایی درباره ی نتایج بیماریهای خود و رفتارهای شیوه ی زندگی  مانند استعمال دخانیات  و استفاده از دارو پاسخ دهند. از سال 1991 هر چهار سال یکبار این افراد به پرسشنامه هایی درمورد رژیم غذایی از جمله مصرف غذاهای سرخ شده درخانه یا خارج از خانه پاسخ دادند این کار با استفاده از پرسشنامه  های FFQیا پرسشنامه  های  بسامد مصرف غذایی انجام گردید.

درباره ی  مصرف غذاهای سرخ شده از شرکت کنندگان این سوال پرسیده شد: چند بار درهفته از غذاهای سرخ شده درخارج از خانه یا داخل خانه استفاده می کنید؟ برای هر یک از این دو سوال 4 پاسخ احتمالی آورده شده بود: کمتر از یکبار درهفته ، 1 تا 3 بار درهفته ، 4 تا 6 بار درهفته یا هر روز.

محققین  به آنالیز دفعات  مصرف غذاهای سرخ شده درخانه وخارج از خانه به طور مجزا و بطورکلی پرداختند. علاوه بر این محققان از افراد شرکت کننده پرسیدند چه نوع  روغنی را معمولاً درخانه استفاده می کنند که برای این سوال نیز چهارپاسخ آورده شده بود: کره، مارگارین، روغن گیاهی، چربمایه یا روغن تردکننده ی شیرینی (شورتنینگ) و روغن خوک.

 دانشمندان درطی ده سال  پیگیری  این افراد تعداد 847 مورد ابتلا به دیابت  حاملگی را ثبت کردند. پس از تعدیل نتایج بر اساس  سن، تعداد حاملگی، فاکتورهای تغذیه ای و غیر تغذیه ای  ، نسبت خطر برای ابتلا به دیابت بارداری  میان زنانی که 1 تا 3، 4 تا 6 و 7 بار یا بیشتر غذاهای سرخ کردنی درهفته مصرف میکردند با افرادیکه  کمتر از یکبار درهفته  از غذاهای سرخ شده استفاده کرده بودند به ترتیب  برابر با  1. 31, 1. 13و2.18بود.

بر اساس این نتایج خطرابتلا به دیابت بارداری برای افرادیکه 7 بار یا بیشتر در هفته از غذاهای سرخ شده استفاده  می کردند نسبت به افرادیکه  یک بار درهفته  از مواد سرخ کردنی استفاده  می کردند  تقریباً دو برابر افزایش یافته بود.

 این ارتباط همچنان پس از تنظیمات  بیشتر درمورد تفاوت نمایه ی توده ی بدنی( BMI)همچنان مشاهده گردید. پس از این ، نسبت خطر برای دیابت حاملگی درمیان زنانی که مواد سرخ کردنی را 1 تا 3، 4 تا 6 و 7 بار یا بیشتر درطول یک هفته  مصرف می کردند نسبت به زنانیکه  از غذاهای سرخ شده تنها یکبار درهفته استفاده  می کردند  به ترتیب برابر بود با 1.14 ,1.06  و  1.88این نتایج نشان میدهد خطر ابتلا به دیابت بارداری  برای زنانیکه  7 بار یا بیشتر از مواد سرخ کردنی درهفته پیش از بارداری  استفاده میکردند، 88 درصد افزایش می یابد.

نویسندگان  مقاله می گویند: اثرات  مضر بالقوه ی مصرف مواد سرخ شد بر خطر ابتلا به دیابت بارداری  ممکن است به دلیل تغییرات  ایجاد شده در غذاها و ایجاد محصولات  جانبی مضر درحین  سرخ کردن غذاها باشد. سرخ کردن موجب تخریب روغن به دلیل فرآیندهای اکسیداسیون  وهیدروژناسیون  می شود که سبب جذب محصولات تخریب شده ی روغن از طریق  غذاهای سرخ شده می گردد. از سوی دیگر موجب از دست رفتن اسیدهای چرب غیراشباع نظیر اسیدهای چرب لینولئیک و لینولنیک وافزایش اسیدهای چرب ترانس نظیر اسید لینولئیک ترانس و اسید لینولنیک ترانس می شود که به بدن ضرر می رسانند.

دانشمندان می گویند: سرخ کردن مواد غذایی موجب افزایش قابل توجه محصولات نهایی گلیکوزیلاسیون پیشرفته یا AGEsمی شود این مواد مشتقات اندرکنش  پروتئین ها و چربیها با گلوکز هستند. اخیراً ثابت شده است که AGEsها موجب بروز مقاومت به انسولین ، تخریب سلولهای بتا در پانکراس و بروز دیابت می شوند. بخشی از این  آسیب ها به دلیل افزایش استرس اکسیداتیو والتهاب است. علاوه بر این  مطالعات  مداخلاتی  با رژیم  های غذایی دارای  مقادیر کم AGEsنشان می دهد  حساسیت به انسولین  بهبود یافته  و استرس اکسیداتیو والتهاب کاهش می یابد.

نویسندگان  مقاله می گویند: هنگامیکه  آنالیزهای جداگانه ای درهر دو مورد انجام گردید، مشخص شد ارتباط معنی دار قابل توجهی بین مصرف مواد غذایی سرخ شده  بیرون از خانه وخطر ابتلا به GDM(دیابت بارداری) وجود دارد درحالیکه چنین خطری با مصرف مواد غذایی سرخ شده درخانه دیده نمی شود. نویسندگان می گویند: با استفاده ی مجدد روغن بصورت مکرر در فروشگاه های تولید مواد غذایی کیفیت روغن آنچنان افت می کند که آسیب های بیشتری به بدن  وارد می نمایند و به همین  علت مصرف مواد سرخ شده  در رستورانها مضرتر از مواد سرخ  شده درخانه است. نویسندگان نتیجه گیری نمودند که استفاده ی مکرر ازمواد غذایی سرخ شده ارتباط معنی دار و مثبتی با  افزایش خطر ابتلا به  GDMدراین مطالعه ی کوهورت آینده نگردارد.

این مطالعه نشان داد محدود کردن مصرف مواد سرخ شده در پیشگیری از دیابت  بارداری درمیان زنان درسن باروری فواید بالقوه ای دارد. مطالعات بیشتری برای تایید این نتایج وکشف مکانیزیم های  دخیل دراین امر لازم به انجام است.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141008203742.htm